ברית עם מגן קלאמפ
הרב יניב חניא א תשרי, תשעט 10/09/2018.......................
שאלה:
שלום כבוד הרב!
בברית שנערכה לי לפני שנים המוהל השתמש במגן קלאמפ שנסגר ע"י ציר לפי מה שהבנתי דבר זה פסול רציתי לדעת בבקשה אם אכן דבר זה פסול ואם כן מה עושים? האם צריך לעבור תיקון ברית או הטפת דם?
תשובה:
שלום וברכה,
עשיתי בירור די מקיף בענין, כולל התייעצו עם ארבעה רבנים ומוהלים ותיקים. והמסקנה שאני כותב היא שילוב של כל הדעות ששמעתי.
לגבי עצם השימוש בקלאמפ- בארצות הברית נהגו לעשות בו שימוש נרחב... ובארץ הרבנות הראשית מתנגדת לחלוטין. כך שלאחרונה לא נוהגים לעשות בו שימוש. רבים מבחורי הישיבה שמגיעים מארה"ב לארץ נשלחו על ידי רבניהם (בעיקר בעבר) לעשות הטפת דם ברית דיברתי עם מוהל שעשה רבים כאלה.
לגבי עצם הענין של הטפת דם ברית- יש לפחות פוסק מרכזי אחד שסובר שאין בכך תועלת של ממש, כי אין בכלל עורלה להוריד ולכן ההטפה אינה מועילה. יש חולקים על זה וסוברים שהיא מועילה.
יש קצת בעיה לפסוק ש"חייבים הטפת ברית" למי שגילה שהוא נימול עם קלאמפ, כי יש בזה משום הוצאת לעז על רבים רבים מארצות הברית בעיקר שנימולו עם קלאמפ. מה גם שיש דעה די מרכזית שהטפת דם ברית "לא מתקנת" מי שאין לו עורלה.
מצד שני, מוהל מסויים אמר לי שיש מקום לחשוב על כך שהשימוש בקלאמפ הוא סימן לכך שהברית לא היתה הלכתית, בלי קשר לקלאמפ עצמו. בארצות הברית נעשות בריתות ביום השני ולא בשמיני, פעמים רבות (אולי רוב הפעמים) על ידי רופא גוי ללא כוונת מצווה או על ידי רופאת ילדים.. כך שעצם השימוש בקלאמפ מלמד שהיתה בעיה בברית ללא קשר לקלאמפ.
מישהו אחר העלה את הטענה שיש כאן גם בעיה של חובל בחבירו ללא מטרה ולא סיבה. יש גם מחלוקת לגבי המקום שבו עושים את ההטפה ויש דעה של החזון איש שההטפה (שבה מוציאים ממש מעט דם, טיפה), צריכה להיות בעטרה ויש דעה שבסובב.
מבחינה הלכתית- בחוברת של הרבנות הראשית כתבו בפשטות שצריך הטפת דם ברית כדי לפתור את הספק. וכך גם אמר לי רב חשוב שהתייעצתי איתו, שכדאי לעשות כדי לצאת ידי חובת כל הדעות.
מצד שני יש את הדעה שאין כאן פתרון של ממש ויש כאן הוצאת לעז על מי שנימול עם קלאמפ. כך שזה בעצם תלוי בך- אם זה דבר מאוד מכביד ולמעשה אין ערלה בכלל, אז ניתן לוותר על זה לחלק מהדעות.
אבל אם אתה חש שזה ממש חשוב לך והיית רוצה לצאת ידי חובה ולהרגיש טוב, מתוך ידיעה שזה לא הכרחי והבנה שיש דעה שזה לא מועיל... אז צריך לעשות הטפת דם ברית. ול"מחול" למוהל אם במקרה לא צריך והוא "סתם חובל בך". ומצד שני תרגיש שעשית את המירב... מתוך הבנה שאם יש אנשים אחרים שבחרו לא לעשות את זה, זה לא נורא.
תשובות נוספות בנושא-בחירת שם לילד
על פי חכמים בזמן נתינת השם "נזרקת רוח נבואה" בפי ההורים. זהו רגע נדיר של קבלת רוח נבואה משמיים,
מתי מתבצעת ברית מילה
ברית מילה בזמנה מתבצעת ביום השמיני להולדת הבן, ותמיד נערכת בשעות היום, בין הזריחה לשקיעה. כלומר- ביוקידוש בברית מילה בשבת
בשלב ראשון נגדיר את הבעיה- הבעיה היא שקידוש של שבת חייב להיות במקום סעודה, מה שאומר שמי שעושה קידוש ברית מילה
יש רבים שמקפידים לעשות את ברית המילה בבוקר מוקדם, אולם אם עשיית הברית בשעה מאוחרת יותר תגרום לזיכוי גיור קטין
אני חושב שלא יעשו לו ברית עד שהיא תשלים את התהליך של הגיור ואז הברית תהיה רגילה לגמרי, כולל כסא וכוq
שאלה:
שלום כבוד הרב! בברית שנערכה לי לפני שנים המוהל השתמש במגן קלאמפ שנסגר ע"י ציר לפי מה שהבנתי דבר זה פסול רציתי לדעת בבקשה אם אכן דבר זה פסול ואם כן מה עושים? האם צריך לעבור תיקון ברית או הטפת דם?
תשובה:
שלום וברכה,עשיתי בירור די מקיף בענין, כולל התייעצו עם ארבעה רבנים ומוהלים ותיקים. והמסקנה שאני כותב היא שילוב של כל הדעות ששמעתי.
לגבי עצם השימוש בקלאמפ- בארצות הברית נהגו לעשות בו שימוש נרחב... ובארץ הרבנות הראשית מתנגדת לחלוטין. כך שלאחרונה לא נוהגים לעשות בו שימוש. רבים מבחורי הישיבה שמגיעים מארה"ב לארץ נשלחו על ידי רבניהם (בעיקר בעבר) לעשות הטפת דם ברית דיברתי עם מוהל שעשה רבים כאלה.
לגבי עצם הענין של הטפת דם ברית- יש לפחות פוסק מרכזי אחד שסובר שאין בכך תועלת של ממש, כי אין בכלל עורלה להוריד ולכן ההטפה אינה מועילה. יש חולקים על זה וסוברים שהיא מועילה.
יש קצת בעיה לפסוק ש"חייבים הטפת ברית" למי שגילה שהוא נימול עם קלאמפ, כי יש בזה משום הוצאת לעז על רבים רבים מארצות הברית בעיקר שנימולו עם קלאמפ. מה גם שיש דעה די מרכזית שהטפת דם ברית "לא מתקנת" מי שאין לו עורלה.
מצד שני, מוהל מסויים אמר לי שיש מקום לחשוב על כך שהשימוש בקלאמפ הוא סימן לכך שהברית לא היתה הלכתית, בלי קשר לקלאמפ עצמו. בארצות הברית נעשות בריתות ביום השני ולא בשמיני, פעמים רבות (אולי רוב הפעמים) על ידי רופא גוי ללא כוונת מצווה או על ידי רופאת ילדים.. כך שעצם השימוש בקלאמפ מלמד שהיתה בעיה בברית ללא קשר לקלאמפ.
מישהו אחר העלה את הטענה שיש כאן גם בעיה של חובל בחבירו ללא מטרה ולא סיבה. יש גם מחלוקת לגבי המקום שבו עושים את ההטפה ויש דעה של החזון איש שההטפה (שבה מוציאים ממש מעט דם, טיפה), צריכה להיות בעטרה ויש דעה שבסובב.
מבחינה הלכתית- בחוברת של הרבנות הראשית כתבו בפשטות שצריך הטפת דם ברית כדי לפתור את הספק. וכך גם אמר לי רב חשוב שהתייעצתי איתו, שכדאי לעשות כדי לצאת ידי חובת כל הדעות.
מצד שני יש את הדעה שאין כאן פתרון של ממש ויש כאן הוצאת לעז על מי שנימול עם קלאמפ. כך שזה בעצם תלוי בך- אם זה דבר מאוד מכביד ולמעשה אין ערלה בכלל, אז ניתן לוותר על זה לחלק מהדעות.
אבל אם אתה חש שזה ממש חשוב לך והיית רוצה לצאת ידי חובה ולהרגיש טוב, מתוך ידיעה שזה לא הכרחי והבנה שיש דעה שזה לא מועיל... אז צריך לעשות הטפת דם ברית. ול"מחול" למוהל אם במקרה לא צריך והוא "סתם חובל בך". ומצד שני תרגיש שעשית את המירב... מתוך הבנה שאם יש אנשים אחרים שבחרו לא לעשות את זה, זה לא נורא.
תשובות נוספות בנושא-
בחירת שם לילד
על פי חכמים בזמן נתינת השם "נזרקת רוח נבואה" בפי ההורים. זהו רגע נדיר של קבלת רוח נבואה משמיים,
מתי מתבצעת ברית מילה
ברית מילה בזמנה מתבצעת ביום השמיני להולדת הבן, ותמיד נערכת בשעות היום, בין הזריחה לשקיעה. כלומר- ביו
ברית מילה בזמנה מתבצעת ביום השמיני להולדת הבן, ותמיד נערכת בשעות היום, בין הזריחה לשקיעה. כלומר- ביו
קידוש בברית מילה בשבת
בשלב ראשון נגדיר את הבעיה- הבעיה היא שקידוש של שבת חייב להיות במקום סעודה, מה שאומר שמי שעושה קידוש
בשלב ראשון נגדיר את הבעיה- הבעיה היא שקידוש של שבת חייב להיות במקום סעודה, מה שאומר שמי שעושה קידוש
ברית מילה
יש רבים שמקפידים לעשות את ברית המילה בבוקר מוקדם, אולם אם עשיית הברית בשעה מאוחרת יותר תגרום לזיכוי
יש רבים שמקפידים לעשות את ברית המילה בבוקר מוקדם, אולם אם עשיית הברית בשעה מאוחרת יותר תגרום לזיכוי
גיור קטין
אני חושב שלא יעשו לו ברית עד שהיא תשלים את התהליך של הגיור ואז הברית תהיה רגילה לגמרי, כולל כסא וכוq
אני חושב שלא יעשו לו ברית עד שהיא תשלים את התהליך של הגיור ואז הברית תהיה רגילה לגמרי, כולל כסא וכוq